Результати науково-дослідної експедиції «Прип’ять – 2019»

Держгідрографія спільно з Науковим гідрофізичним центром НАН України та Чорнобильським радіаційно-екологічним біосферним заповідником у серпні провела експедиційні дослідження в акваторіях річки Прип’ять. Під час експедиції виявили затонулу техніку та судна, а також можливі небезпеки для судноплавання на річці.

Маршрут експедиції проходив по всій акваторії головного навігаційного фарватеру річки Прип’ять від 30 км до 62 км (у межах заповідника).

Дослідження виконувались з використанням спеціалізованого судна «Дельфін» та маломірного судна Aqua Spirit.

  РЕЗУЛЬТАТИ ДОСЛІДЖЕНЬ

  1. Виявлено загальний рельєф річкового дна

Під час науково-дослідної експедиції провели гідрографічні дослідження, визначили основні та додаткові суднові шляхи в межах заповідника на річці Прип’ять та можливість використання зазначених акваторій для безпечного судноплавства. Крім того:

  • проведено детальну гідрографічну зйомку навігаційного фарватеру;
  • виявлено сучасне положення берегової лінії та загального рельєфу дна;
  • установлено характер і розташування навігаційних небезпек;
  • зібрано відомості для лоції;
  • перевірено наявність та стан засобів навігаційного обладнання;
  • проведено гідрологічні дослідження: вимірювання швидкості і напрямку течій,температури і прозорості води.

Схема: Звітний планшет гідрографічної зйомки

  1. Визначені мінімальні габарити суднового ходу р. Прип’ять на перекатах

До 2015 року на ділянці Усів – Чорнобиль довжина суднового ходу становила 32,5 км, гарантована глибина – 1,6 м, ширина – 35 м. На ділянці Чорнобиль – гирло р. Прип’ять довжина – 30 км, гарантована глибина – 2,65 м, ширина – 60 м. При даних гарантованих глибинах є окремі ділянки які потребують проведення днопоглиблювальних робіт.

  1. Установлено характер і розташування навігаційних небезпек

Під час науково-дослідної експедиції виявлено низку затонулих суден та техніки.

  1. Проведено ревізію засобів навігаційного обладнання

За результатами досліджень розроблено план дій для створення задовільного навігаційного стану акваторій. Він включає в себе:

– встановлення сучасних світних плавучих навігаційних знаків для огородження основного суднового ходу р. Прип’ять та судноплавних проток (72 навігаційних буї);

– відновлення берегових навігаційних та інформаційних знаків на всій протяжності р. Прип’ять (44 навігаційних та інформаційних знаки);

– будівництво створних навігаційних знаків на вузьких дільницях навігаційного фарватеру;

– встановлення світних навігаційних знаків на мостових переходах (4 знаки на мостових переходах);

– обладнання берегових інформаційних знаків для позначення високовольтних ліній;

– встановлення спеціальних плавучих навігаційних знаків для позначення меж Чорнобильського радіаційно-екологічного біосферного заповідника (орієнтовно 20 спеціальних знаків).

  1. Проведено гідрографічний моніторинг річкового русла

Гідрографічне вивчення акваторії р. Прип’ять з метою:

  • створення безпечних умов судноплавства, вивчення руслових процесів, підготовки і видання офіційних річкових карт, керівництв і посібників для плавання, а також утримання їх в актуалізованому стані;
  • проведення періодичного гідрографічного моніторингу стану глибин та габаритів основного суднового ходу шляхом виконання гідрографічних зйомок;
  • розробка і видання офіційних річкових карт р. Прип’ять, а також керівництва для плавання;
  • виконання періодичних гідрологічних досліджень акваторії р. Прип’ять у різні сезони року, вивчення руслових процесів.

Матеріали гідрографічної зйомки свідчать про необхідність підтримки гарантованих глибин на судновому ходк, проведення днопоглиблювальних та очисних робіт і подальше проведення комплексних  досліджень на всій протяжності р. Прип’ять.

Проведені гідрографічні дослідження мають науково-технічне і прикладне значення, а їхні результати є значним внеском у централізований банк океанографічних даних.