Річковий транспорт є частиною єдиної транспортної системи України і вносить істотний вклад до забезпечення потреб населення та галузей економіки в транспортних послугах, а внутрішні водні шляхи (далі ВВШ) – один з важливих елементів розвитку української інфраструктури і найефективніша альтернатива міжнародним автомагістралям та залізничному транспорті.

Основним нормативним документом, який регулює навігаційне забезпечення на ВВШ України, є «Положення про навігаційне забезпечення судноплавства на внутрішніх водних шляхах України», затверджене наказом Мінтрансу від 14.06.2007 р. № 498 (далі – Положення). Згідно з Положенням навігаційне забезпечення судноплавства здійснюється, у тому числі, шляхом оснащення внутрішніх водних шляхів, віднесених до категорії судноплавних, береговим і плавучим навігаційним обладнанням, забезпеченням його безперебійної роботи.

Річка Дніпро є головною водною магістраллю України. Довжина судноплавної частини Дніпра складає близько 37% загальної протяжності річкових шляхів, які визнані судноплавними згідно з постановою КМУ від 12.06.1996 № 640 «Про затвердження переліку внутрішніх водних шляхів, що належать до категорії судноплавних».

Згаданою постановою КМУ судноплавними річками з довжиною судноплавної ділянки понад 100 км визначені такі:

  • р. Дніпро, довжина судноплавної ділянки – 1004 км
  • р. Десна, довжина судноплавної ділянки – 505 км;
  • р. Дністер, довжина судноплавної ділянки – 277 км;
  • р. Стир, довжина судноплавної ділянки -247 км;
  • р. Південний Буг, довжина судноплавної ділянки -199 км;
  • р. Горинь, довжина судноплавної ділянки -194 км.

Загальна протяжність річкових шляхів України складає 2714,5 км.

Філія державної установи «Держгідрографія» «Дніпровський район Держгідрографії» є відокремленим підрозділом державної установи «Держгідрографія».

ФДУ «Дніпровський район Держгідрографії» здійснює оснащення внутрішніх водних шляхів у встановленій зоні відповідальності береговим і плавучим навігаційним обладнанням та забезпечує його безперебійну роботу. Філія обслуговує р. Дніпро (від державного кордону з Республікою Білорусь до Запорізького РГС), р. Прип’ять (від державного кордону з Республікою Білорусь до гирла) та р. Південний Буг (від с. Лаврівка до м. Гнівань) а також:

  • проводить усі види гідрографічних та топогеодезичних робіт на ВВШ України і берегах річок з метою створення безпечних умов судноплавства, вивчення руслових процесів, підготовки і видання офіційних річкових карт, керівництв і посібників для плавання, а також утримання їх в актуальному стані;
  • організовує і систематично проводить коректуру річкових карт, керівництв і посібників для плавання
  • бере участь у розробці проектів нормативних документів з питань навігаційно-гідрографічного забезпечення судноплавства на ВВШ України;
  • аналізує стан навігаційно-гідрографічного забезпечення судноплавства та розробляє пропозиції щодо розвитку системи НГЗ;
  • виконує промірні роботи з необхідною періодичністю на судновому ході в зоні відповідальності філії;
  • узгоджує в межах повноважень будівництво об’єктів на внутрішніх водних шляхах України, проектної документації стосовно будівництва гідротехнічних споруд, проведення гідротехнічних робіт, кар’єрів видобування піску, прокладання підводних кабелів і трубопроводів та інших комунікацій на внутрішніх водних шляхах України в зоні дії ЗНО.

Зону відповідальності філії розподілено між п’ятьма дільницями, а саме:

Київська дільниця – (зона відповідальності від Київської ГЕС до державного кордону з Республікою Білорусь, протяжність – 274,5 км)

Береговий склад дільниці – 12 од.

Судна дільниці:

т/х «Шляховий – 152» – екіпаж 7 од.

т/х «Колібрі» – екіпаж відсутній.

т/х «Фазан» – екіпаж відсутній.

т/х «Дельфін» – екіпаж 8 од.

баржа «Т-702» – екіпаж 1 од.

баржа «Т-703» – екіпаж відсутній.

баржа «Т-3» – екіпаж відсутній.

баржа «Т-4» – екіпаж відсутній.

баржа «ОН-7» – екіпаж відсутній.

баржа «УО-308» – екіпаж відсутній.

Всього встановлено плавучих ЗНО – 316 шт., із них сезонних плавучих ЗНО – 241 шт. та 75 буїв-сигар (світних не встановлено)

Канівська дільниця – зона відповідальності від Канівської ГЕС до Київської ГЕС, протяжність – 157 км.

Береговий склад дільниці – 7 од.

У складі Канівської дільниці діє ремонтно-відновлювальна база (РВБ), чисельність працівників – 9 од.

Судна дільниці:

т/х «Шляховик – 3» – екіпаж 7 од.

т/х «Бриз» – екіпаж 5 од.

т/х «Шляховий – 151» – екіпаж 7 од.

баржа «Т-313» – екіпаж відсутній

У межах дільниці встановлено плавучих ЗНО – 303 од., з них сезонних плавучих ЗНО – 185 од. та 118 буїв-сигар (в світному режимі працює – 129 буїв)

Черкаська дільниця – зона відповідальності від Кременчуцької ГЕС до Канівської ГЕС, протяжність – 173 км.

Береговий склад дільниці – 11 од.

Судна дільниці:

т/х «Потік» – екіпаж 8 од.

т/х «Обстановочний-1» – екіпаж 8 од.

т/х «Маяк» – екіпаж 5 од.

У межах дільниці встановлено плавучих ЗНО – 229 од., з них сезонних плавучих ЗНО – 170 од. та 59 буїв-сигар (в світному режимі працює – 87 буїв)

Кременчуцька дільниця – зона відповідальності від Середньодніпровської ГЕС до Кременчуцької ГЕС, протяжність – 122 км.

Береговий склад дільниці – 10 од.

Судна дільниці:

т/х «Уріз» – екіпаж 8 од.

т/х «Буря» – екіпаж 8 од.

т/х «Шляховик-2» – екіпаж 8 од.

баржа «Т-502» – екіпаж 1 од.

баржа «Т-1» – екіпаж відсутній

У межах дільниці встановлено плавучих ЗНО – 206 од. з них сезонних плавучих ЗНО – 148 од. та 58 буїв-сигар. (всі сезонні плавучі ЗНО працюють в світному режимі)

Дніпропетровська дільниця – зона відповідальності від Запорізького РГС до Середньодніпровської ГЕС, протяжність – 128 км.

Береговий склад дільниці – 14 од.

Судна дільниці:

т/х «Рутіл» – екіпаж 7 од.

т/х «Перекат» – екіпаж 8 од.

баржа «Т-701» – екіпаж 1 од.

баржа «Т-153» – екіпаж відсутній

баржа «Т-6» – екіпаж відсутній

У межах дільниці встановлено плавучих ЗНО – 211 од. із них сезонних плавучих ЗНО – 144 од. та 67 буїв-сигар (всі сезонні плавучі ЗНО працюють в світному режимі)

Всього в зоні відповідальності філії працює в світному режимі 506 буїв та 373 несвітних буя.

На балансі ФДУ «Дніпровський район Держгідрографії» знаходиться 1699 буїв різного типорозміру і призначення, 1238 з яких встановлено на воді.

Засоби навігаційного обладнання працюють в оголошеному режимі і  підтримуються в стані, що забезпечує безпеку судноплавства в зоні відповідальності філії.

Зони відповідальності ФДУ «Миколаївський район Держгідрографії»

Для утримання належного рівня навігаційно-гідрографічного забезпечення на внутрішніх водних шляхах півдня України, з початку навігації 2017 року, була сформована Нижня Дніпровська група ЗНО у складі  Херсонської дільниці та Вознесенська група ЗНО у складі відділу маякової служби ФДУ «Миколаївський район Держгідрографії».

Згідно з постановою КМУ від 12.06.1996 р. №640 до категорії судноплавних у сфері діяльності Нижньої Дніпровської групи ЗНО належать ділянка річки Дніпро (загальна протяжність від гирла до Дніпровської ГЕС –  306 км., та річка Інгулець (загальна протяжність від гирла до с. Дар’ївка – 19 км.)

До зони відповідальності Нижньої Дніпровської групи ЗНО входять наступні ділянки основного водного шляху України уздовж річки Дніпро та Каховського водосховища:

Херсон – Гола пристань                 – 12 км

Херсон – Каховська ГЕС               – 64,6 км

рукав Кошова                                 – 17  км

Каховська ГЕС – Нікополь            – 119 км

Нікополь – Вищетарасівка             – 43,4 км

Вищетарасівка – Дніпровська ГЕС          – 50 км

Загальна довжина водного судноплавного шляху, яку забезпечує Нижня Дніпровська група, складає 306 км. До цього навігаційного забезпечення входять берегові знаки (створні, перевальні, ходові) усього 31 одиниця, а також плавучі знаки ( буї і сигари) усього 202 одиниці.

По відповідальності Нижня Дніпровська група ЗНО умовно ділиться на три  поста ЗНО:

  1. Херсонський пост ЗНО

Базується на Херсонській дільниці водних шляхів, розташованій у
с. Кізомис, Херсонської області.

Включає теплохід для обслуговування знаків навігаційної обстановки «Іволга», (1980 рік побудови), валова місткість 24,5 р.т., екіпаж 5 осіб, який призначений для встановлення та зняття плавучих навігаційних знаків на ділянках ВВШ від міста Гола Пристань до Каховської ГЕС по рукавам Конка і Старий Дніпро (12 км), Кошова (17 км), основному руслу суднового ходу річки Дніпро (64,6 км).

Екіпаж т/х «Іволга» виконує оснащення плавучих знаків світло – сигнальною апаратурою, якірними засобами, а у зимовий період виконує ремонт плавучих знаків на базі Херсонської дільниці у с. Кізомис. Усього плавучих знаків – 27, у тому числі – 17 світних буїв типу РБ, 8 несвітних буїв типу РБ, 2 сигари (БЗ-720) не світні.

Крім плавучих знаків екіпаж т/х «Іволга» обслуговує берегові навігаційні знаки вдовж річок Дніпро, Конка, Кошова, проблискову апаратуру, виконує ремонт та пофарбування сталевих конструкцій знаків, обкіс та вирубку чагарників та іншої рослинності на територій прилеглої до знаків. Усього берегових знаків – 31 од., у тому числі створних -12 од, перевальних – 13 од, ходових – 6 од.

Для перевезення, встановлення, зняття та обслуговування навігаційних знаків використовуються 2 несамохідні баржі: «Т-151» (101 т) і «Т-5» (45 т).

  1. Пост ЗНО Нікополь

Забезпечує плавучими знаками навігаційного обладнання ділянку основного судноплавного шляху у Каховському водосховищі від Каховської ГЕС до селища Вищетарасівка протяжністю 162,4 км. Виконує встановлення, зняття та утримання в справному стані 62 плавучих знаків:

озерний буй                  –  28 од.

озерно-річковий буй    – 10 од.

річковий буй                – 4 од.

буй – сигара                 – 20 од.

Навігаційне забезпечення виконується двома обстановочними  теплоходами:

  1. Обстановочне судно «Костянтин Заслонов», валова місткість 42 р.т., екіпаж – 5 осіб.
  2. Службово-роз’їзне судно «Стрижень», валова місткість 97,1 р.т, екіпаж – 2 особи.

Екіпажі виконують встановлення, зняття та обслуговування плавучих навігаційних знаків, проводять оснащення плавучих знаків світлосигнальною апаратурою, якірними засобами, а у зимовий період виконують ремонт плавучих знаків на базі поста Нікополь.

Для перевезення, встановлення, зняття та обслуговування навігаційних знаків використовується несамохідна баржа: «Т-317» (292 т), членів екіпажу – 1 особа.

Для вантажно-розвантажувальних робіт на Нікопольському обстановочному посту використовується автомобільний кран на базі автомобіля ЗІЛ-130, а для перевезення матеріально-технічного забезпечення – автомобіль ГАЗ 2752 «Соболь».

  1. Пост ЗНО Біленьке.

Забезпечує плавучими знаками навігаційного обладнання ділянку основного судноплавного шляху у Каховському водосховищі від селища Вищетарасівка до Дніпровської ГЕС (Запоріжжя), протяжністю 50 км. Виконує встановлення, зняття та утримання в справному стані 113 плавучих знаків:

річковий буй       – 69 од.

буй – сигара        – 44 од.

Навігаційне забезпечення виконується обстановочним  теплоходом «Кречет» і моточовном, типу «Крим».

Обстановочне судно «Кречет», валова місткість 25 р.т., бортовий номер УРС-452. Екіпаж – 4 особи. Екіпаж виконує встановлення, зняття та обслуговування плавучих навігаційних знаків, проводить оснащення плавучих знаків світлосигнальною апаратурою, якірними засобами, а у зимовий період виконує ремонт плавучих знаків на базі поста Біленьке.

На Нижній Дніпровській дільниці водного шляху від гирла до Дніпровської ГЄС підтримується активне судноплавство. Так у 2017 році Каховський шлюз пройшло 3912 судна, а Запорізький шлюз – 3664 судна. Кількість суден, що перевозять пасажирів та грузи, постійно зростає. В порівнянні з 2016 роком, кількість суден, які проходять нижнім Дніпром і Каховським водосховищем зросло на 13%. Основний потік суден перевозять зерно, але перевозяться також метал, пісок, нафтопродукті тощо.

Навігаційна обстановка встановлюється у березні, а зняття виконується посередині грудня кожного року. Дата встановлення та зняття ЗНО залежить напряму від строків відкриття та закриття шлюзів (Каховський, Запорізький). Взимку плавуче навігаційне забезпечення здійснюється за допомогою  зимових буїв – сигар, які встановлюються на небезпечних ділянках ВВШ.

До зони відповідальності Вознесенської групи ЗНО входить судноплавна ділянка р. Південний Буг від м. Миколаїв (54км) до
с. Олександрівка Вознесенського району (188км) протяжністю 134км, з  яких обслуговується 104 км (Миколаїв – Вознесенськ).

Вантажообіг за 2017р. становив  більше  500 000 т з перспективою  нарощування обсягів за рахунок зерна,  гранітного каменю і піску.

Вознесенська група ЗНО в навігацію виставляє 69 плавучих засобів за скороченою схемою, з яких освітлюється 12.

Судна:  т/х «Буревісник-1» 33 т;  4  особи  плавскладу;

баржа Т-316 дедвейтом 490 т  – 1 особа  плавскладу.

Берегова база побудована в 1978-1980р.р. на земельній  ділянці  площею 0,8078 га.

У серпні 2018 року державна установа «Держгідрографія» отримала  «Свідоцтво про відповідність підприємства» та «Свідоцтво про визнання».

Цим посвідчується, що філія державної установи «Держгідрографія» «Дніпровський район Держгідрографії» відповідає вимогам Регістру судноплавства України і може здійснювати частковий ремонт суден самостійно.

У липні  2018 року Держгідрографія розробила пілотний проект з організації  часткового ремонту суден  власними силами. Спеціалісти  установи підготували пакет документів, який засвідчував відповідність матеріально-технічної бази і високий рівень кваліфікації  співробітників.

Разом з тим, для забезпечення якісного виконання ремонту суден було створено ремонтно-відновлювальну базу, яку оснащено сучасним обладнанням та контрольно-вимірювальною апаратурою. Це дозволило забезпечити якісне виконання судноремонтних робіт із застосуванням прогресивних технологій у відповідності до сучасних вимог ергономіки та досягнень науки і техніки.

На теперішній час проходять професійну підготовку та переатестацію на базі спеціалізованих навчальних закладів фахівці, які будуть залучені до виконання судноремонтних робіт. Також чергову перепідготовку пройшли машиністи вантажопідіймального обладнання та стропальники, спеціалісти з ремонту суднового електрообладнання; направлено на навчання фахівця з неруйнівного контролю;  проводиться чергова переатестація зварювальників та суднокорпусників для отримання ними відповідних сертифікатів Регістру судноплавства України.

На базі власної матеріально-технічної бази створено вимірювальну електротехнічну лабораторію та отримано свідоцтво про визнання Регістром судноплавства України права на виконання технічного засвідчення заземлювальних пристроїв, електрообладнання та електромереж, визначення струму КЗ захисної апаратури, тощо.

Зауважимо, що «Свідоцтво про визнання» та «Свідоцтво про відповідність підприємства» надано ДУ «Держгідрографії» на 5 років.