Автор Дмитро Мазін, начальник промірної партії № 2 відділу гідрографічних робіт ФДУ «Миколаївський район Держгідрографії».
Минув вже третій місяць мого перебування в місті Пусан (Південна Корея) в рамках участі в галузевому навчальному курсі «Програма з підготовки гідрографів (міжнародна акредитація категорії B)». Саме час поділитися враженнями і підбити попередні підсумки.
Програма націлена на перенавчання фахівців суміжних спеціальностей (картографів, геодезистів, судноводіїв) у гідрографів, але може розглядатися і як навчальний курс підвищення кваліфікації для людей, які вже мають досвід гідрографічних робіт.
Програма була організована з ініціативи та фінансового забезпечення Міжнародної гідрографічної організації (МГО) на базі технічних можливостей Корейського гідрографічного та океанографічного агентства за участі Корейського гідрографічного та дослідницького агентства. Компанія UST21, що займається гідрографічними та океанографічними дослідженнями і має вагомий досвід в організації спільних проєктів із представниками інших країн, взяла на себе організацію прибуття та перебування учасників програми в Кореї. Компанія IIC Technologiest надала викладачів, які мають практичний досвід у виконанні гідрографічних робіт та проведенні навчальних курсів.
Декілька слів про КГОА, де проходить наше навчання. Агентство належить до Міністерства океанів та рибної промисловості Республіки Корея. У розпорядженні агентства 8 гідрографічних суден, 3 стаціонарні морські станції спостереження, мережа дослідницьких буїв, центр обробки даних супутникових спостережень, телевізійний центр, який здійснює трансляцію телепередач, прогнозу погоди та висвітлює діяльність Агентства у своєму подкасті. Для навчання нам було надано клас, все необхідне геодезичне та гідрографічне обладнання, програмне забезпечення, доступ до двох дослідницьких суден для відпрацювання практичних навичок щодо підготовки суден до проведення гідрографічних досліджень та безпосередньо для проведення гідрографічних робіт.
Сам процес навчання складався з лекцій та практичних робіт у різних комбінаціях. Якщо розділи навчання з метеорології, геології, екології та океанографії переважно складалися з лекцій з невеликими практичними роботами з використання супутникових даних у вільному доступі, то роботи з геодезії та гідрографії розділяли час між лекціями та практичними заняттями вже у співвідношенні 50/50. Розділ з контролю якості отриманих гідрографічних даних вже був ближчим до практичних робіт, ніж до теоретичних. Загалом, що більше часу проходило від початку навчального курсу, то більше часу приділялося практиці. У такому режимі минуло два місяці навчання.
Третій місяць був присвячений цілком практиці. Вона поділялася на роботи в порту з визначення офсетів положення датчиків на судні, тестування горизонтальної і вертикальної точності даних положення судна з подальшою обробкою отриманих даних, і безпосередньо роботи в морі зі збору даних для калібрування ехолота та отримання даних для аналізу якості проведених робіт.
На підставі всіх отриманих даних було складено звіт про підготовку судна до виконання гідрографічних робіт. Цей звіт є однією з перших частин у майбутньому фінальному проєкті, який буде підсумковою роботою перед отриманням сертифіката гідрографа категорії В.
Хоча попереду ще майже півтора місяці навчання та фінальний проєкт, вже зараз можна сказати, що знання, здобуті за цей час, дуже допоможуть у подальшій роботі. Додаткові методи тестування устаткування можуть дати можливість переконатися у його працездатності до виходу на промірні роботи. Але, мабуть, головне питання, яке на сьогодні мене цікавить – це можливість застосування методів еліпсоїдальної референціальної зйомки та моделі поділу. Комбінування цих методів роботи теоретично може дати можливість отримувати глибини, наведені до датуму карти, без використання даних водомірних постів про рівень моря (дані постів необхідно буде використовувати тільки для контролю результату). Саме з цією темою я маю намір розібратися (з урахуванням наявних у нас технічних можливостей) після повернення на батьківщину.