ІСТОРІЯ СТАНОВЛЕННЯ ВІДДІЛУ НАВІГАЦІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ МАЯКОВО-ЛОЦМЕЙСТЕРСЬКОГО УПРАВЛІННЯ ДУ «ДЕРЖГІДРОГРАФІЯ»

Спеціально до Всесвітнього дня морських засобів навігаційного обладнання ми підготували нарис про роботу підрозділу державної установи «Держгідрографія», який 25 років виконує завдання з навігаційного забезпечення морських акваторій України плавучими та береговими засобами навігаційного обладнання і підтримання режиму їх функціонування в належному стані.

Відділ навігаційного забезпечення маяково-лоцмейстерського управління ДУ «Держгідрографія» належить до провідних підрозділів установи. Його історія починається з моменту заснування Держгідрографії, 23 серпня 2000 року. Першим начальником, що керував становленням відділу та реалізацією завдань із навігаційного забезпечення мореплавства в Україні, був В’ячеслав Новохацький.

2005 рік
Зліва направо: начальник відділу маякової служби М. Черепинець; заступник начальника відділу маякової служби В. Новохацький; головний енергетик відділу маякової служби А. Чернобровкін; провідний інженер маякової служби Б. Філіпенко; головний фахівець маякової служби А. Піддубний

Починаючи з 2004 року, і впродовж 13 років відділ навігаційного забезпечення мореплавства і маякової служби (таку назву відділ отримав у 2005 році) очолював Михайло Черепинець. За часів керівництва Михайла Борисовича відділ досяг вагомих результатів, що сприяло значному підвищенню рівня безпеки мореплавства в зоні відповідальності України у водах Чорного та Азовського морів.

Протягом 2001–2004 років створено мережу з 3 контрольно-коригуючих станцій диференційного режиму Глобальної навігаційної супутникової системи GPS/ГЛОНАСС для передачі диференційних поправок. Запровадження мережі ККС безпосередньо вплинуло на покращення безпеки мореплавства в морській зоні відповідальності України завдяки підвищенню точності визначення місцеположення суден на підходах до портів.

У рамках комплексної програми розвитку інфраструктури та провадження господарської діяльності на острові Зміїний і континентальному шельфі в 2002 році проведено широкомасштабні відновлювальні роботи і капітальний ремонт окремих будівель та башти маяка Зміїний.

Маяк Зміїний

Того ж року виведено з експлуатації та вивезено з маяка Зміїний радіоізотопний термоелектричний генератор «Бета-М» та розпочато підготовку з демонтажу аналогічних генераторів на інших навігаційних об’єктах для подальшого постійного зберігання на спеціалізованому підприємстві «Радон».

Держгідрографія перейшла на новий якісний рівень роботи, чому сприяло надання навігаційних послуг відповідно до чинних міжнародних стандартів, нарощування технічного потенціалу, впровадження новітніх методів надання послуг, постійне підвищення кваліфікації фахівців у галузі навігації. Подальші роки діяльності установи ознаменувалися не менш масштабними досягненнями, які посприяли розвитку іміджу Держгідрографії як на національному, так і на міжнародному рівнях.

До визначних здобутків установи слід віднести створення системи моніторингу берегових і плавучих засобів навігаційного обладнання.

У 2004 році Держгідрографія набула повноправного членства як національного члена в Міжнародній асоціації навігаційного забезпечення мореплавства та маякових служб (МАМС), чим фактично взяла на себе виконання обов’язків національної маякової служби держави. Вступ до МАМС дозволив установі на постійній основі підвищувати рівень підготовки фахівців і гарантував надання послуг з навігаційного забезпечення мореплавства відповідно до світових стандартів, найсучасніших настанов, рекомендацій і керівництв МАМС, що є запорукою безпечного мореплавства в зоні відповідальності України в Чорному та Азовському морях.

Упродовж наступних років було виконано комплекс ремонтних робіт на спорудах маяків. Серед відремонтованих варто зазначити будівлі і споруди Переднього і Заднього Станіслав-Аджигольських маяків, залізобетонний майданчик та основу Воронцовського маяка, гідротехнічну основу Східного Заднього маяка, нову башту Санжійського маяка, капітальний ремонт гідротехнічної основи Чорноморського маяка, комплексний ремонт будівель і споруд Білосарайського та Дністровсько-Цареградського маяків та інше.

Маяк Санжійський у період будівництва

Відділом навігаційного забезпечення мореплавства і маякової служби
ДУ «Держгідрографія» започатковано в Україні розроблення і впровадження в систему навігаційно-гідрографічного забезпечення мореплавства морських пластикових буїв. Так, упродовж 2005–2006 років було розроблено проєктно-конструкторську документацію та виготовлено дослідну партію буїв різних типів, які пройшли експлуатаційні випробування у водах Чорного та Азовського морів.

Впровадження пластикових буїв у систему плавучого огородження у водах України, як пізніше виявилося, було цілком виправданим, вони збираються на ремонтно-відновлювальних базах філій Держгідрографії, а це дозволило економити значні кошти, адже вартість та експлуатаційні витрати на утримання пластикових буїв удвічі нижчі від металевих.

Буй БМЛПС у порту Маріуполь

Треба зазначити, завдання щодо значного зменшення витрат на утримання засобів навігаційного обладнання було реалізоване фахівцями відділу за трьома напрямами:

Перший – обладнання маяків і світних навігаційних знаків (сьогодні їх на обслуговуванні Держгідрографії понад 200 одиниць) світлодіодними джерелами світла, які споживають значно менше електроенергії порівняно з лампами розжарювання, що ще використовуються на більшості ЗНО.

Другий – за рахунок використання світлооптичної апаратури зі світлодіодними джерелами світла – заміна резервних джерел електроживлення (дизель-генераторів) на акумуляторні батареї.

Третій – встановлення відновлювальних джерел електроенергії – вітроустановок і сонячних батарей – на тих об’єктах, де відсутні постійні лінії електропередач і на яких основним джерелом електроенергії були дизель-генератори або використовуються гальванічні батареї.

З 2010 року ДУ «Держгідрографія» почала розгортати власну мережу базових станцій автоматичної ідентифікаційної системи для спостереження за обстановкою у прибережних водах України.

Нове обладнання було розроблено з урахуванням майбутньої еволюції. У ньому використовується нова платформа програмного забезпечення (SDR) 5 покоління, що пропонує найкращу у своєму класі продуктивність радіозв’язку, великий обсяг запасу для додавання додаткових каналів зв’язку в морських діапазонах УКХ-сигналів і повну гнучкість для адаптації до нових майбутніх форм хвиль та протоколів. Забезпечення високого ступеня надійності та доступності було ключовою метою проєктування під час розробки.

На базі автоматичної інформаційної системи розроблено і створено автоматизовану систему спостереження за навігаційною обстановкою, збору і передачі навігаційно-гідрографічної інформації мореплавцям у Чорному та Азовському морях та інтеграції цієї системи з існуючою системою моніторингу навігаційних об’єктів.

2017 рік
Зліва направо: головний фахівець відділу навігаційного забезпечення мореплавства і маякової служби Ю. Марущенко; інженер-енергетик відділу навігаційного забезпечення мореплавства і маякової служби А. Чернобровкін; провідний інженер проектно-кошторисної роботи відділу навігаційного забезпечення мореплавства і маякової служби
О. Форостов; головний фахівець відділу навігаційного забезпечення мореплавства і маякової служби О. Найко; начальник відділу навігаційного забезпечення мореплавства і маякової служби М. Черепинець; фахівець з питань мобілізаційної роботи А. Піддубний

Після передачі майна від ДП «Укрводшлях» до ДУ «Держгідрографія» у 2017 році створюється філія «Дніпровський район Держгідрографії», яка здійснює навігаційне забезпечення на понад тисячу кілометрів внутрішніх водних шляхів, віднесених до категорії судноплавних. У зв’язку з незадовільним станом наявні металеві ЗНО, що позначають судновий хід на ВВШ, протягом 5 років було замінено на сучасні пластикові буї і відремонтовано більше 1000 ЗНО разом із світлооптичним обладнанням, якірними ланцюгами і якорями, розроблено декілька типів всесезонних буїв для цілорічної навігації, які і до сьогодні експлуатуються в Києві.

2017 рік
Начальник відділу навігаційного забезпечення ФДУ «Дніпровський район Держгідрографії» Р. Кучерявий

Упродовж 2019–2021 років фахівцями установи виконано низку завдань відповідно до стратегічного плану Держгідрографії: заміну морально та фізично застарілої ККС диференційного режиму ГНСС GPS/ГЛОНАСС та 11 БС АІС, а також поетапну модернізацію обладнання системи моніторингу та світлооптичної апаратури на ЗНО.

2020 рік
Прийняття (перевірка) ККС, село Хорли, Херсонська область
Зліва направо: начальник управління – начальник відділу навігаційного забезпечення мореплавства і маякової служби управління навігації та гідрографії О. Найко; фахівець з питань мобілізаційної роботи А. Піддубний; директор ТОВ КБ «ЦЕНТР» А. Лауш; заступник начальника відділу навігаційного забезпечення мореплавства і маякової служби управління навігації та гідрографії Р. Кучерявий

З 2022 року спільно з представниками зарубіжних організацій, волонтерами і благодійним фондом організовано отримання гуманітарної допомоги в частині світлооптичного обладнання та елементів живлення на загальну суму понад 10 млн грн.

Зліва направо: волонтери та представники громадських організацій; у центрі – заступник начальника з питань навігаційно-гідрографічного забезпечення ДУ «Держгідрографія» М. Голодов; начальник відділу навігаційного забезпечення маяково-лоцмейстерського управління Р. Кучерявий

За останні роки серед іншого працівниками відділу навігаційного забезпечення маяково-лоцмейстерського управління, яким керує Роман Кучерявий, додатково встановлено БС АІС на річці Дунай, а також розроблено та впроваджено електронні блоки системи моніторингу світлооптичних пристроїв для забезпечення дистанційного керування світною навігаційною обстановкою. Ця модернізація дозволила значно зменшити витрати на обслуговування світлооптичних пристроїв за рахунок зменшення виходів суден для обслуговування ЗНО та закупівлю дороговартісного світлооптичного обладнання з моніторингом. Також на постійній основі проводиться оснащення ЗНО відновлювальними джерелами енергії тощо.

Зліва направо: колектив відділу навігаційного забезпечення маяково-лоцмейстерського управління А. Александрова, Р. Кучерявий, І. Островський, Р. Терещенко

Підсумовуючи зазначене, з гордістю можна констатувати той факт, що на сьогодні ДУ «Держгідрографія» в повному обсязі забезпечує виконання міжнародних зобов’язань нашої держави відповідно до глави V Міжнародної конвенції з охорони людського життя на морі 1974 року (СОЛАС) у частині навігаційного забезпечення мореплавства.